Logotyp & Grafisk Profil

Behöver man en Grafisk Profil?

Ligger du i framkant med dina produkter och tjänster men ger intrycket av motsatsen? Vi hjälper små som stora företag att ta fram en ny säljande logotyp eller att uppdatera en befintlig logotyp och grafisk profil. En välgjord logotyp och grafisk identitet är en förutsättning för att lyckas när man bygger sitt varumärke. Det är en initial investering som sedan gör det enkelt att hålla en röd tråd igenom hela din marknadsföring.

Att investera i en logotyp och en grafisk manual hjälper människor att lätt känna igen ditt varumärke. Ta Viking Line och deras logotyp som vi alla känner igen trots att den används beskuren både i början och på slutet. Det tar dig en nanosekund att förstå vem avsändaren är när du ser Apples välbekanta logotyp. Man kan lätt se att det är ICA som är avsändare bara genom att se typsnittet i deras reklam.

Ett varumärkes logotyp och grafiska profil ska spegla varumärkets unika karaktär och bli dess identitet. Att ta fram en genomtänkt logotyp och grafisk manual som känns rätt för företaget är en investering som kostar en slant men som betalar sig snabbt. Man ska kännas bra när man presenterar sitt varumärke och visar upp sina produkter/tjänster.

Visualisering av grafisk profil gjord av grafisk designbyrå Wahlbergs Grafiska
Kopp med logotyp gjord av grafisk designbyrå Wahlbergs Grafiska

Logotyp

En logotyp är grunden i en varumärkessatsning. Logo-designen är bara en del av ett företags övergripande varumärke men man börjar vanligtvis med detta steg för att bestämma företagets färger, ton, typsnitt och övergripande varumärkeskänsla. Ditt företags nya logotyp kommer att ligga till grund för ett långsiktigt varumärkesbyggande. Därför är den viktig.

För en del är logotypen bara en snygg bild med fina färger men psykologin bakom logotypen går mycket djupare. En väldesignad logga kan kommunicera allt från företagets bakgrund (professionellt, avslappnat, roligt), till dess uppdrag (underhållning, bankverksamhet, en verksamhet inriktad på barn mm). Valet av typsnitt, färger och symboler förmedlar omedelbara, intuitiva associationer till var och en av oss.

Ofta behöver man extern hjälp med en logotyp och grafisk profil då det är svårt att få ett seriöst och professionellt resultat helt på egen hand. Vi hjälper er att designa en välarbetad och professionell logotyp till ert företaget eller er produkt och ni kommer att ha en logotyp som ni stolt kan bygga ert varumärke kring.

Kontakt

Byggstenarna i en Grafisk Profil

Logotyp

Logotypen är grunden som den grafiska profilen bygger på. I den grafiska profilen presenteras logotypen och i vilka versioner och färgställningar den finns. Om den finns i stående och liggande vesioner och hur de ska användas.

Färger

Färger hjälper till att sätta tonen för ditt varumärke och skapar också igenkänning. Man utgår i från logotypen och väljer 3-6 färger som gör det enkelt att skapa snyggt material till företagets marknadsföring. I den grafiska manualen anges alla färger i RGB, Hex, CMYK och Pantone. RGB och Hex används till skärm, CMYK och Pantone för tryck.

Typsnitt

Med val av typsnitt kan man förmedla tonalitet och framtoning. Till sin grafiska profil kan man välja ut ett eller två som man håller sig till i all sin marknadsföring.

Grafiskt element

För att skapa igenkänning och förstärka sina budskap kan man använda sig av grafiska element. Man kan t.ex. använda symbolen i en logotyp eller delar av den för att skapa ett estetiskt tilltalande formspråk i en layout.

Visualisering av varumärke

Bilder där den grafiska profilen appliceras i en miljö för att ge en visuell bild av hur ert varumärke ska marknadsföras och se ut.

Kontakt
Grafisk profil framarbetad av grafisk formgivare Pernilla Wahlberg

Ett urval logotyper & grafiska profiler vi tagit fram

Så här jobbar vi fram en färdig produkt

  • Planering

    Vi tar ett möte alternativt telefonmöte där ni framför era tankar och önskemål kring logotyp och grafisk profil. Ni informerar oss om er bransch, vilka era konkurrenter är, värdeord kring er verksamhet osv.

  • Offert

    Ni får en kostnadsfri offert med fast pris.

  • Projektstart

    Utifrån våra tidigare samtal kring logotyp och/eller grafisk profil tar vi fram två till tre skisser som vi skickar till er och ni får återkoppla kring

  • Pågående arbete

    Logotyp – Ni återkopplar med synpunkter tills ni är nöjda med resultatet. Önskar man en grafisk profil sammanställs logotyper, stående och liggande format i färg, en ljus och en mörk variant, typsnitt, färg samt eventuella grafiska element i en grafisk manual.

  • Leverans av färdigt material

    När vi kommit fram till ett resultat som ni är nöjda med skickar vi er nya logotyp i fil-format för alla behov. Dessa skickas i en strukturerad mapp via WeTransfer. Du får ett mejl och en länk. Från den kan du ladda hem filerna och spar dem på din dator. Den grafiska profilen kommer som en högupplöst pdf.

  • Fortsatt samarbete

    Ofta blir den färdiga logotypen och grafiska profilen uppstarten för vidare samarbete då vi hjälper er med marknadsföringsmaterial av olika slag där färdigt grafisk manér sätts i bruk.

Begär en offert!

En logotyp tar lite olika lång tid beroende på era önskemål. För att kunna ge er en korrekt prisuppgift ber vi er fylla i formuläret nedan. Om du föredrar att höra av dig per telefon går det lika bra, 073-671 70 44.




    Några frågor kring din logotyp.









    Hur vill du att din logotyp ska se ut?





    Bifoga ev. bild, max 3mb.