Logotyp & Grafisk Profil

Behöver man en Grafisk Profil?

Att välja en logotyp, ett typsnitt och en färgsättning som en identitet för din verksamhet skapar omedelbar igenkänning hos kunden. För att ta ett exempel kan vi ta Viking Line och deras logotyp som vi alla känner igen trots att den används beskuren både i början och på slutet. Det tar dig en nanosekund att förstå vem avsändaren är när du ser Apples välbekanta logotyp. En grafisk profil ska spegla ditt varumärkes unika karaktär och bli dess identitet. Du ska känna dig stolt över att lämna fram ditt visitkort eller när du hänvisar till din hemsida.

Logotyp Hagerfors Invest & Finans Wahlbergs Grafiska

Logotyp

En logotyp är grunden i en varumärkessatsning. Logo-designen är bara en del av ett företags övergripande varumärke men man börjar vanligtvis med detta steg för att bestämma företagets färger, ton, typsnitt och övergripande varumärkeskänsla. Ditt företags nya logotyp kommer att ligga till grund för ett långsiktigt varumärkesbyggande. Därför är den viktig.

För en del är logotypen bara en snygg bild med fina färger men psykologin bakom logotypen går mycket djupare. En väldesignad logga kan kommunicera allt från företagets bakgrund (professionellt, avslappnat, roligt), till dess uppdrag (underhållning, bankverksamhet, en verksamhet inriktad på barn mm). Valet av typsnitt, färger och symboler förmedlar omedelbara, intuitiva associationer till var och en av oss.

Ofta behöver man extern hjälp med en logotyp och grafisk profil då det är svårt att få ett seriöst och professionellt resultat helt på egen hand. Vi hjälper er att designa en välarbetad och professionell logotyp till ert företaget eller er produkt och ni kommer att ha en logotyp som ni stolt kan bygga ert varumärke kring.

Byggstenarna i en Grafisk Profil

Logotyp

Grunden till din grafiska profil. Du kan välja att ha en logotyp bestående av bara text, bara en symbol eller både och. Det viktiga är att den speglar vad ditt företag och dina produkter/tjänster står för. En logotyp behöver fungera både på ljus och mörk bakgrund. Förslagsvis en i färg, en i svart (mörk färgställning) och en i vitt (ljus färgställning). Man behöver tänka på att den ska fungera i många olika sammanhang. Även frilagd mot exempelvis ett foto.

Färger

Man kan välja att ha en, två eller flera färger i sin grafiska profil, mer eller mindre hårt reglerat hur de får användas. Detta gäller även hur logotypen får användas. Man bör inte byta färg på logotyper hur som helst. Därför är det viktigt att välja rätt från början.

Typsnitt

Med val av typsnitt kan man förmedla tonalitet och framtoning. Till sin grafiska profil kan man välja ut ett eller två som man håller sig till i all sin marknadsföring.

Grafisk manual

I den grafiska manualen dokumenteras alla delar i den grafiska profilen. Detta för att enkelt kunna kommunicera ett varumärkes identitet till samarbetspartners som ska göra något för ditt företag. Exempelvis om du byter reklambyrå, ska bygga en mässmonter eller en ny hemsida.

Leverans

Alla grafiska beståndsdelar levereras i en strukturerad mapp som du kan spara ner på din dator och gärna på en extern hårddisk eller ett minne.

Begär offert
Grafisk Profil Dogan Consulting & Partnering framtagen av Wahlbergs Grafiska

Ett urval logotyper & grafiska profiler vi tagit fram

Så här jobbar vi fram en färdig produkt

  • Planering

    Vi tar ett möte alternativt telefonmöte där ni framför era tankar och önskemål kring logotyp och grafisk profil. Ni informerar oss om er bransch, vilka era konkurrenter är, värdeord kring er verksamhet osv.

  • Offert

    Ni får en kostnadsfri offert med fast pris.

  • Projektstart

    Utifrån våra tidigare samtal kring logotyp och/eller grafisk profil tar vi fram två till tre skisser som vi skickar till er och ni får återkoppla kring

  • Pågående arbete

    Logotyp – Ni återkopplar med synpunkter tills ni är nöjda med resultatet. Önskar man en grafisk profil sammanställs logotyper, stående och liggande format i färg, en ljus och en mörk variant, typsnitt, färg samt eventuella grafiska element i en grafisk manual.

  • Leverans av färdigt material

    När vi kommit fram till ett resultat som ni är nöjda med skickar vi er nya logotyp i fil-format för alla behov. Dessa skickas i en strukturerad mapp via WeTransfer. Du får ett mejl och en länk. Från den kan du ladda hem filerna och spar dem på din dator. Den grafiska profilen kommer som en högupplöst pdf.

  • Fortsatt samarbete

    Ofta blir den färdiga logotypen och grafiska profilen uppstarten för vidare samarbete då vi hjälper er med marknadsföringsmaterial av olika slag där färdigt grafisk manér sätts i bruk.

Begär en offert!

En logotyp tar lite olika lång tid beroende på era önskemål. För att kunna ge er en korrekt prisuppgift ber vi er fylla i formuläret nedan. Om du föredrar att höra av dig per telefon går det lika bra, 073-671 70 44.





Några frågor kring din logotyp.








Hur vill du att din logotyp ska se ut?







Bifoga ev. bild, max 3mb.